Däcksökning Sök återförsäljare

Körtips

Om du har kört fast

Om du har kört fast på is, snö, i lera eller på vått gräs bör fordonet försiktigt gungas fram och tillbaka genom att upprepade gånger växla växelspaken från körning till backning hos automatiska växellådor och backning till andra växeln hos manuella växellådor. Detta bör göras med en så liten hjulsnurrning som möjligt. Krafter som orsakas genom att snabbt snurra med däcken kan leda att däcket exploderar genom att uttryckligen slita sönder det. Hos vissa fordon kan detta ske inom så lite som fem sekunder. 


Använda reservhjulet

Många nyare fordon är utrustade med ett temporärt reservhjul. Dessa däck är i vanliga fall mycket mindre än bilens andra däck. Det är viktigt att beakta att dessa reservhjul också har många fler begränsningar än ett vanligt däck, inklusive hastighetsbegränsningar och rekommenderat köravstånd. Vissa reservdäck kräver också användning av en speciell kanister för att blåsa upp däcket.

Du bör lära känna reservhjulet genom att läsa användarhandboken och reservdäckets sidovägg. Kom ihåg att regelbundet kontrollera reservdäckets däcktryck. 


Vattenplaning

Tre huvudfaktorer bidrar till förlust av väggrepp på våta vägar känt som vattenplaning:

Fordonets hastighet. När hastigheten ökar, minskas våtgreppet betydande. 

Vattendjup – ju djupare vattnet, desto snabbare förlorar du dragkraften, även om tunnare vattenlager kan orsaka förlust av väggrepp också, även vid låga hastigheter. 

Däckets mönsterdjup. Om ditt däck blir slitet, är förmågan att motstå vattenplaning reducerad. 

Eftersom vattenplaning kan leda till komplett förlust av väggreppet och kontrollen över fordonet, bör du alltid sänka hastigheten och ta hänsyn till trafiken runt dig. 


Körning på is och snö

Åretruntdäck är konstruerade för att ge mer snögrepp än vanliga däck. Dina däck kan vara åretruntdäck om du hittar bokstäverna "M+S" på sidoväggen nära vulsten. Dessa bokstäver betyder "lera och snö". Men eftersom det finns skillnader mellan US-amerikanska och europeiska förordningar bör du alltid prata med däckåterförsäljaren om de däck du har valt är lämpliga, om du vill använda åretruntdäck. Du bör inte förlita dig endast på "M+S"-märkningen.

Även de bästa åretruntdäcken kommer inte att ha de acceptabla värdena för dragkraft om du kör för snabbt i snö-/isförhållanden. Du bör räkna med minst 12 gånger längre bromssträcka vid körning under vintern. 

Användning av vinterdäck rekommenderas starkt vid temperaturer under 70C. Vinterdäck har ett betydligt bättre bromsförmåga och väggrepp än sommardäck och åretruntdäck. På grund av det är de i vissa länder obligatoriska. Men även när det är valfritt att använda dem, är säkerhetsfördelarna övervältigande under alla villkor när temperaturen är under 70C. Vid denna temperatur ger vinterdäck ett bättre väggrepp på torrt och vått underlag samt på snö och is.


För säker vinterkörning

Byt till vinterdäck.

Sänk hastigheten. Även bra vägvilllkor kan ändras snabbt.

Förläng bromssträckan – minst 12 gånger mer än på torra vägar. Du kanske inte alltid behöver så stort avstånd, men om du har det, kommer du att vara på den säkra sidan.

Kontrollera däckens skick. Slitna däck har sämre väggrepp.